Sulje

Elina Paasonen

Bill Bishop kertoo minulle Kiinasta

journalismi

Oletko alasi johtava asiantuntija, jota lukijat rakastavat? Haluaisitko olla oma pomosi?

No, anna sitten mennä. Mitä vielä odotat?

Bill Bishop kirjoittaa Kiinasta. Hänellä on 60 000 tilaajaa. Heitä ei ole syytä sotkea seuraajiin. Bishopin Sinocism-uutiskirjettä tilaavat lukijat maksavat sisällöstä. He voivat valita joko 13 euron kuukausimaksun tai pulittaa kerralla koko vuoden, jolloin palvelun hinta on 147 euroa (168 dollaria).

Bishop julkaisee uutta luettavaa neljästi viikossa. Hän kuratoi, kommentoi, tiivistää ja linkkaa Kiinan valtiokapitalismin viimeisimmät käänteet ja supervallan uusimmat linjaukset.

Bishopin lupaus kuuluu: Get smarter about China.

Se pitää. Silloinkin kuin hän viettää perheensä kanssa lomaa Havaijilla.

Sinocism on simppeli sähköposti, joka ei vaadi lukijaltaan mitään muuta kuin meilin avaamisen. Postissa ei ole mitään ylimääräistä. Ei sosiaalisen median jakonappeja tai keskelle artikkelia pomppaavia automainoksia. Silkkaa asiaa. Saman sisällön voi lukea myös selaimella.

Bill Bishop on puolitoista vuotta sitten aloittaneen maksullisia ja ilmaisia uutiskirjeitä tarjoavan Substackin kirkkain tähti.

Maksullisuus ei ole vienyt häneltä lukijoita vaan päinvastoin. Siirtyminen avoimesta blogista maksulliseen uutiskirjemalliin on kasvattanut hänen suosiotaan.

Kuka tahansa voi kirjautua Substackiin ja alkaa tuottaa uutiskirjeitä. Palvelu hoitaa kirjoittajan puolesta kaiken muun paitsi hankalimman: itse sisällön. Alustan bisnes perustuu osuuteen maksullisista tilauksista.

Kukin uutiskirjeilijä koostaa kirjeensä mielensä mukaan ja voi halutessaan julkaista lukijoilleen myös kuvia, videoita ja podcasteja.

Voisiko vastaava maksullinen uutiskirjemalli toimia pienessä Suomessa ja suomeksi?

Samankaltaisia toimijoita on Yhdysvalloissa muitakin. Teknologiauutisista tunnetun Recoden entinen päätoimittaja Dan Frommer ilmoitti maaliskuussa alkavansa pyörittää yhden miehen bändinä The New Consumer -uutiskirjettä.

Kyseisen uutiskirjeen ideana on keskittyä siihen, miten ja miksi ihmiset käyttävät rahansa ja aikansa. Palvella ennen kaikkea niitä lukijoita, jotka haluavat tietää, mikä nyt on oikeasti in ja miksi jokin tietty palvelu toimii.

The New Consumerin vuosihinta on 200 dollaria eli noin 177 euroa.

Voisiko vastaava maksullinen uutiskirjemalli toimia pienessä Suomessa ja suomeksi?

Miksei, jos kirjoittaja hallitsisi suvereenisti rajatun aihealueen, olisi sitoutunut sen seuraamiseen ja osaisi esittää asiansa kiinnostavasti sekä olisi jo valmiiksi edes jokseenkin tunnettu.

Bishopin 60 000 tilaajaa tuntuu mahdottomalta, mutta ehkä joku voisi yltää pariin tuhanteen tilaajaan, millä pyörittäisi jo toimintaa.

Entä toimisiko vastaava uutiskirje osana jotakin maksullista julkaisua, kuten sanomalehteä?

Miksei, joskin mallin perusidea vesittyisi. Nythän kyse on nimenomaan yksin toimivan kirjoittajan suorasta tilaajasuhteesta lukijaansa.

Suomalaisista uutiskirjemallin voisi sen sijaan ottaa haltuunsa vaikkapa The Nordic Theory of Everythingin kirjoittanut toimittaja Anu Partanen, joka seuraisi englanniksi pohjoismaisten hyvinvointivaltioiden arkea ja saavutuksia.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

 

Kommentit