Kun antaa, niin saa.
Tämä ikiaikainen viisaus tuli jälleen todistettua eilen, kun sanomalehtien lukijamarkkinoinnin tekijät kokoontuivat jakamaan kokemuksiaan, sekä onnistumisiaan että mokiaan.
Paikalle saapui rohkeita, ideat toteutukseen vieviä ja toisten kokemuksista oppimishaluisia ihmisiä. Sekin tuli todistettua, että markkinointikokemusten jakamisen ei todellakaan tarvitse olla jäykän vakavaa vaan se voi olla iloista ja välillä jopa riehakasta välittämistä.
Elämme isojen muutosten aikaa.
Sanomalehtien tilaajista iso osa on erittäin lojaaleja lehdelleen, mutta paljon on heitäkin, jotka pohtivat aloittavansa sanomalehden tilaamisen tai ehkä lopettavansa sen. Siinä mielessä sanomalehti tarvitsee markkinointia, kuten kaikki ihmisten käyttämät palvelut.
Markkinointimielessä sanomalehtien tilanne on haasteista huolimatta ainakin kolmesta näkökulmasta hyvä.
Lähes kaikki suomalaiset lukevat sanomalehtiä eli sanomalehdillä on lukijasuhde – tai kuten palvelujen markkinoinnissa yleensä puhutaan, asiakassuhde – jo miljoonien lehtensä kanssa tutuksi tulleiden ihmisten kanssa.
Tämän lisäksi suomalaiset liittävät sanomalehdistöön hienoja ominaisuuksia, kuten arvostettu, luotettava, asiantunteva, hyödyllinen ja uskottava. Melkoinen mielikuvaympäristö.
Kolmanneksi me tekijät arvostamme itse omia tuotteitamme. Nöyryyttä tarvitaan kuitenkin siinä, että oma kuvitelma tekemisistämme ei ole este entistä parempaan suomalaista palvelevaan työhön.
Kannustan kokemusten vaihtoon alalla kuin alalla. Syvin viisaus syntyy vuorovaikutuksessa.