Sulje

AL:n maksumalli ei karsinut kävijöitä

maksumuuri

Aamulehti otti tammikuun puolivälissä käyttöön verkon maksumuurin. Almassa tosin puhutaan mieluummin maksullisesta sisällöstä kuin muurista. Kyseessä on niin sanottu freemium-malli, jossa päivän uutisvirta on ilmaista ja syventävät laatujutut maksun takana.

– Useimmille kuluttajille tämä oli ensisijaisesti verkkouudistus, jossa muuttui ulkoasu ja verkon rakenne. Alku on ollut lupaava: olemme saaneet hyvin liikennettä myös maksulliselle puolelle, ja muutaman päivän perusteella ihan mukavasti tuntuu tulevan tilauksia, vastaava päätoimittaja Jouko Jokinen kertoo.

– Kävijämäärämme eivät ole laskeneet yhtään ensimmäisten päivien perusteella. Toki tässä on ollut hyviä uutispäiviäkin.

Kaikille muillekin Alma Aluemedian tilattaville lehdille on tulossa maksumuuri vuoden 2015 loppuun mennessä.

Pohjolan Sanomiin maksulliset sisällöt tulivat tammikuun alussa samaan aikaan kun lehti muuttui viisipäiväiseksi.

Keräämme käyttökokemuksia ja pohdimme, millä alustalla ja missä muodossa jatkamme eteenpäin.

Alma Aluemedian liiketoimintayksikön johtaja Kari Juutilainen kertoo, että helmikuussa vuorossa ovat Kainuun Sanomat ja alueen kolme paikallislehteä: Ylä-Kainuu, Kuhmolainen ja Sotkamo.

– Sen jälkeen vedämme hetken henkeä. Meillä on vähän erilainen, laiteriippumaton tekniikka Kainuussa kuin muualla. Keräämme käyttökokemuksia ja pohdimme, millä alustalla ja missä muodossa jatkamme eteenpäin.

Seuraavassa aallossa tulevat Lapin Kansa ja Satakunnan Kansa – aikaisintaan tämän vuoden lopulla – ja sen jälkeen lukuisat paikallislehdet.

Alma päätyi Juutilaisen mukaan freemium-malliin siksi, että siihen on helpompi yhdistää uusia tuotteita kuin niin sanottuun mittaroituun malliin, jossa tietyn määrän kaikista jutuista saa lukea ilmaiseksi.

– Ideologisesti ero on siinä, että meillä toimitus määrittelee, mikä on ilmaista ja mikä maksullista. Mittaroidussa mallissa annetaan kaikki tarjolle ja kuluttaja valitsee, mitkä jutut hän haluaa poimia.

Kommentit