Sulje

Aamulehti kysyy yleisöltä tabloidista

 

 

Aamulehden tabloidirekka on järeä ilmestys, jonka sisältä löytyy 55-neliöinen olohuone. Kuva: Kimmo Penttinen

Aamulehti ei tee tabloidiuudistustaan omin päin toimituksen kammareissa, vaan jyrää jättirekalla pirkanmaalaisten keskelle kysymään, mitä mieltä lukijat lehden aikeista ovat. Käytössä on myös VTT:n kehittämä Owela-verkkoyhteisö, jossa tabloidiraati miettii toimituksen sille esittämiä kysymyksiä.

Uudistukseen liittyvä kiertue lähti lokakuun kolmantena liikkeelle Tampereen yliopistolta. Seuraavat etapit olivat heti perään Vammalassa ja Tampereen keskustorilla. Rekka kiertää Aamulehden ilmestymisalueella kolme viikkoa.

Lehdessä olevat pitkät, sunnuntai-tyyppiset jutut olivat selvästi mieleen.

Koelehteä saa vain rekasta. Yliopiston viisituntisen pysähdyksen aikana lehteä kävi katsastamassa satoja opiskelijoita ja opettajia. Team Aamulehti kirjasi palautteet ylös, kuten on tarkoitus tehdä rekassa jatkossakin.

– Saimme paljon näkemyksiä koelehdestä. Jännää oli, että minkä olimme itse kokeneet keskeneräiseksi tai toimimattomaksi, sen vahvisti myös palaute, kertoo uudistusprojektin päällikkö Matti Posio.

Posio korostaa, että liikkeelle on lähdetty tietoisesti keskeneräisen lehden kanssa nimenomaan halusta oppia, mikä toimii.

Ensipalaute kiitteli kätevää kokoa. Posion mukaan koelehden näkeminen ilahdutti niitä, joita huolestutti, että pienentyvä koko kutistaisi myös sisällön.

– Lehdessä olevat pitkät, sunnuntai-tyyppiset jutut olivat selvästi mieleen.

Rekkakiertueen keskustelupalautteen ja jaossa olevien lomakkeiden lisäksi lukijoiden mielipiteitä kysytään myös Owela-verkkoyhteisössä. Verkkoraatiin haki noin 250 pirkanmaalaista ja mukaan otettiin sata.

Verkossa tekijät esittävät kysymyksiä tai esimerkiksi antavat vaihtoehtoja arvioitavaksi. Verkkoraati toimii kuukauden.

Posion mukaan kysyvä työtapa valittiin, koska tuleva uudistus on iso ja koskee myös sisältöä.

– Jotta lukijan kulma pysyisi kirkkaana, päädyimme useaan erilaiseen tapaan kysyä. Uudistuksessa meillä lehden tekijöillä ei ole vastauksia kaikkeen. Lukija on meitä parempi lukemisen asiantuntija.

Samalla kun reissun päällä ollaan, lehti selvittää myös, mikä pirkanmaalaisuudessa ja pirkanmaalaisessa identiteetissä on tärkeää.

Aamulehden sisällä muutosta käydään läpi tällä hetkellä tiistaisin isommalla porukalla. Silloin koolla on koko talo, koska uudistuksella on merkitystä lehden brändin, lukija- ja ilmoittajasuhteen kannalta. Posio kertoo, että ilmoittajat haluavat tietää jo nyt, millaisia ilmoituspaikkoja uudistuneessa lehdessä on.

Tabloidikokoinen Aamulehti tulee ulos huhtikuussa.

Kommentit

Lehden koko on sinänsä ok, mutta onko lehti tarkoitettu vain nuorille ja vielä hyvänäköisille. Tektsi on paikoin liian heikkoa ja mm. TV-ohjelmat-, tulospörssi- ja menot osioissa teksti on niin pientä ettei näe kuin suurennuslasilla. Lisäksi huomasin että vikinglotto tulokset olivat tämän päivän lehdessä virheelliset. Onko niin ettei veikkaustuloksiin voida jatkossakaan luottaa. Meitä huono- tai heikkonäköisiä on varmaan tilaajakunnasta huomattava osa. Varmaan näistä monet tulevat lopettamaan tilauksensa.

Martti Jarkko