Iltapäiväpainoksen kulmakiviksi muodostuvat uutiset, videot ja käyttäjätutkimuksiin perustuvat muut uudistukset.
– Tuote perustuu verkon ominaisuuksien hyödyntämiseen. Verkko ja printti ovat aivan erilaisia julkaisukanavia, päätoimittaja Jorma Pokkinen sanoo.
En usko, että sisältö on kevyempää mutta siihen kohtaan päivää hyödyllisempää.
Paljon on kuitenkin vielä auki, eikä lanseerausajankohtaa ole päätetty. Aamulehti-paneelista on juuri saatu 700–800 käyttäjän kokemuksia testiversiosta, ja niitä työryhmä lähtee nyt purkamaan.
Se on varmaa, että iltapäiväpainos lanseerataan Aamulehden verkon maksulliselle puolelle ja se tulee olemaan iso osa nykyistä maksullista freemium-aineistoa.
Sisältö on Pokkisen mukaan pääbrändin mukaista.
– En usko, että se on kevyempää mutta siihen kohtaan päivää hyödyllisempää.
Lehti aloitti iltapäiväpainoksen suunnittelun kesäkuussa. Ratkaisuun vaikuttivat lukijatutkimukset, joiden mukaan tilaajat ovat valmiita maksamaan videoista ja muusta sellaisesta lisämateriaalista, jota paperilehdessä ei pystytä julkaisemaan.
Aamulehti onkin lisännyt liikkuvan kuvan tuotantoaan voimakkaasti. Jo nyt verkkosivuilla julkaistaan 3–8 videota päivässä.
– Video on tulevaisuuden kirjoittamista. Toimittajan ammattikuva muuttuu, Pokkinen toteaa.
Alma Aluemedian liiketoimintayksikön johtajan Kari Juutilaisen mukaan iltapäiväpainos lanseerataan myöhemmin myös muissa Alman maakuntalehdissä, jos tuote toimii.
Useissa Alman lehdissä on jo Aamulehden tapaan käytössä maksumuuri, joka erottaa lehtien verkkosivuilla ilmaiset uutiset ja maksullisen syventävän aineiston. Seuraavaksi maksumuuri tulee Satakunnan Kansaan ja Lapin Kansaan viimeistään ensi vuoden alussa.