{"id":249084,"date":"2024-02-08T12:07:21","date_gmt":"2024-02-08T10:07:21","guid":{"rendered":"https:\/\/suomenlehdisto.fi\/?p=249084"},"modified":"2024-03-14T13:35:43","modified_gmt":"2024-03-14T11:35:43","slug":"helsingin-sanomat-loi-uutiskirjetuotteen-jolla-on-tahtitieteellinen-pitovaikutus-lifestyletoimitus-nayttaa-onnistuneen-tehtavassaan-vieda-sport-ja-meidan-perhe-digiin-ilman-etta-lukijat-putoavat-kyydi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/suomenlehdisto.fi\/helsingin-sanomat-loi-uutiskirjetuotteen-jolla-on-tahtitieteellinen-pitovaikutus-lifestyletoimitus-nayttaa-onnistuneen-tehtavassaan-vieda-sport-ja-meidan-perhe-digiin-ilman-etta-lukijat-putoavat-kyydi\/","title":{"rendered":"Helsingin Sanomat loi uutiskirjeen, joka lis\u00e4\u00e4 lukijoiden uskollisuutta: N\u00e4in Sport ja Meid\u00e4n Perhe vietiin printist\u00e4 digiin ilman ett\u00e4 lukijat putosivat kyydist\u00e4"},"content":{"rendered":"\n

Noin nelj\u00e4 vuotta sitten Merituuli Saikkonen<\/strong> luki k\u00e4nnyk\u00e4st\u00e4\u00e4n uutisen toimituksen palaveriaukiolla eli molskilla: Helsingin Sanomiin liitett\u00e4isiin nippu aikakauslehti\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

\u201dKaius mit\u00e4\u201d, Saikkonen ihmetteli ohi kulkevalle p\u00e4\u00e4toimittajalle. \u201dSe on tosi hyv\u00e4 juttu\u201d, h\u00e4n muistelee silloisen p\u00e4\u00e4toimittajan Kaius Niemen<\/strong> huikanneen.<\/p>\n\n\n\n

Teht\u00e4v\u00e4nanto tarkentui my\u00f6hemmin.<\/p>\n\n\n\n

Saikkosen eli Helsingin Sanomien lifestyletoimituksen esihenkil\u00f6n alaisuuteen siirtyiv\u00e4t saman konsernin aikakauslehdet Meid\u00e4n Perhe, Vauva ja Sport \u2013 ja n\u00e4m\u00e4 oli tarkoitus vied\u00e4 digiin niin, etteiv\u00e4t tilaajat putoaisi kyydist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Aluksi elettiin hybridiaikaa: printtiaikakauslehti\u00e4 julkaistiin ja niiden sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 annosteltiin Hs.fi:hin juttu kerrallaan. Kun t\u00e4m\u00e4 toimi, alettiin mietti\u00e4, onko lehden kokonaisuudella, paketilla, arvoa ihmisille digiss\u00e4?<\/p>\n\n\n\n

Ensin toimitus kokeili digizinej\u00e4. Ne olivat HS:n verkkosivun uutisvirrassa omalla v\u00e4ripohjallaan erottuneita kokonaisuuksia, joita klikkaamalla aukesi n\u00e4kym\u00e4 kouralliseen esimerkiksi Vauvan juttuja.<\/p>\n\n\n\n

Kokeilu ei toiminut.<\/p>\n\n\n\n

Saikkonen ja uutistuottaja Eliisa Aikkila<\/strong> arvioivat, ett\u00e4 polku vauvasis\u00e4lt\u00f6ihin HS:n etusivulta oli monimutkainen eik\u00e4 lukija ollut oikeassa lukumoodissa l\u00f6yt\u00e4ess\u00e4\u00e4n ne uutisvirrastaan.<\/p>\n\n\n\n

Lukijatutkimuksesta k\u00e4vi kuitenkin ilmi, ett\u00e4 yleis\u00f6ll\u00e4 oli tarve sis\u00e4lt\u00f6kokonaisuuksille. Treenaava ihminen haluaa, ett\u00e4 h\u00e4nelle paketoidaan aiheesta juttuja kerran viikossa. <\/p>\n\n\n\n

Kun sosiaaliseen mediaan tai uutisvirtaan on hankala rakentaa sis\u00e4lt\u00f6pakettia, vaihtoehdoksi j\u00e4i s\u00e4hk\u00f6posti. Saikkosesta se tuntui \u201dkasarilta\u201d. H\u00e4n oli kyll\u00e4 kuullut uutiskirjebuumista Yhdysvalloissa.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 S\u00e4hk\u00f6posti on oikeasti vakiintunut. Se ei ole katoamassa mihink\u00e4\u00e4n ainakaan l\u00e4hitulevaisuudessa. Se voi vaikuttaa vanhanaikaiselta, mutta toimii. V\u00e4lill\u00e4 tuntuu, ett\u00e4 mediassa h\u00f6ntyill\u00e4\u00e4n liikaa, ett\u00e4 on uusi some siell\u00e4 ja t\u00e4\u00e4ll\u00e4, Aikkila analysoi.<\/p>\n\n\n\n

\"\"
Printtiaikakauslehtien pikkupalstat l\u00f6ysiv\u00e4t digitaalisen olomuodon uutiskirjeist\u00e4. Palaset tekev\u00e4t lukukokemuksesta mukavan, vaikka niit\u00e4 ei klikattaisikaan.<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n

Marraskuussa 2022 Helsingin Sanomat lanseerasi Sport Digin, perjantaisin s\u00e4hk\u00f6postiin kilahtavan \u201ddigitaalisen aikakauslehden\u201d. Samalla printtilehti Sport lopetettiin. Kirje on ilmainen, mutta ilman HS:n digitilausta ei p\u00e4\u00e4se lukemaan kokonaisia juttuja.<\/p>\n\n\n\n

Nyt voi jo sanoa, ett\u00e4 kirje on menestys. T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 sill\u00e4 on reilut 25\u00a0000 tilaajaa, mik\u00e4 on merkitt\u00e4v\u00e4sti enemm\u00e4n kuin Sportin tilaajam\u00e4\u00e4r\u00e4. <\/p>\n\n\n\n

Erityisen ilahduttava on pito: Hesarin tilaajat, jotka tilaavat my\u00f6s Sport Digin, ovat muita uskollisempia.<\/p>\n\n\n\n

Meid\u00e4n Perhe -lehti taas lakkasi viime syyskuussa \u2013 samalla kun HS julkaisi j\u00e4lleen uuden s\u00e4hk\u00f6postimuotoisen aikakauslehden, HS El\u00e4m\u00e4n. Vauva-lehti oli sulautettu Meid\u00e4n Perheeseen jo syksyll\u00e4 2020. <\/p>\n\n\n\n

HS El\u00e4m\u00e4 -uutiskirjeell\u00e4 on nyt ”tuhansia” tilaajia. Perhelehdet eiv\u00e4t kuitenkaan taipuneet digiin yht\u00e4 muuttumattomina kuin Sport.<\/p>\n\n\n\n

”Uutiskirjeiss\u00e4 me olemme pystyneet s\u00e4ilytt\u00e4m\u00e4\u00e4n pienet palstat. Ihmiset tykk\u00e4\u00e4v\u00e4t niist\u00e4 ja niit\u00e4 on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 tarjota, vaikka ne eiv\u00e4t tuo klikkej\u00e4.”<\/em><\/p><\/blockquote><\/figure>\n\n\n\n

Kun HS kysyi lukijoilta, perinteinen kokoelma perheaiheita kasvatusjuttuineen digiss\u00e4 ei saanut paljoakaan kannatusta potentiaalisessa kohderyhm\u00e4ss\u00e4. Ihmiset halusivat rauhallisen ja lempe\u00e4n lukukokemuksen ja sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 ihmissuhteista ja psykologiasta, joista tulikin HS El\u00e4m\u00e4n ydinteemat.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 Kasvatusjutuissa on sellainen kakkosvirta, ett\u00e4 ihmiset ahdistuvat niist\u00e4. Toisaalta voi olla, ett\u00e4 perhe-el\u00e4m\u00e4 ei ole niin yhten\u00e4ist\u00e4. Yht\u00e4 kiinnostaa sormiruokailu ja itse\u00e4ni, mik\u00e4 on sopiva m\u00e4\u00e4r\u00e4 Tiktokia teinille, Saikkonen pohtii.<\/p>\n\n\n\n

Merituuli Saikkosen mukaan \u201dh\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4v\u00e4n suuri osa\u201d Sportin ja Meid\u00e4n Perheen printtitilaajista on saatu siirretty\u00e4 HS:n digitilaajiksi. H\u00e4n arvioi, ett\u00e4 monelle pelkk\u00e4 HS:n digitilaus ilman uutiskirjetuotetta ei olisi kuitenkaan riitt\u00e4nyt. Saikkosen mukaan siirtym\u00e4 oli taloudellisesti kannattava, sill\u00e4 ”yht\u00e4\u00e4n rahaa ei kadonnut” eik\u00e4 ”yksik\u00e4\u00e4n ihminen saanut kenk\u00e4\u00e4\u201d. Vaikka printin mainosraha toki l\u00e4hti, my\u00f6s printin kulut poistuivat. <\/p>\n\n\n\n

Printtitilaajien s\u00e4ilytt\u00e4misen ohella toinen tavoite aikakauslehtien digisiirtym\u00e4ss\u00e4 oli palvella Helsingin Sanomien lukijoita aiempaa paremmin. Lukijat ovat tyytyv\u00e4isi\u00e4 uutiskirjeisiin \u2013 asteikolla yhdest\u00e4 viiteen he antavat niille nelosen.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 Voisi ajatella, ett\u00e4 jengi olisi harmissaan, ett\u00e4 te veitte minulta printtilehden. Kommunikoimme lukijoille, ett\u00e4 olette ennen saaneet lehden kerran kuussa ja saatte sen nyt kerran viikossa, Aikkila sanoo.<\/p>\n\n\n\n

Uusia tilaajia Sport Digi ja HS El\u00e4m\u00e4 tuovat irrallisina timanttijuttuina HS.fi:ss\u00e4. My\u00f6s sosiaalisessa mediassa ne esiintyv\u00e4t HS:n br\u00e4ndin alla.<\/p>\n\n\n\n

\"\"
HS El\u00e4m\u00e4n ja Sport Digin vinkkej\u00e4 tekee koko yli 20-henkinen HS:n lifestyletoimitus. Kirjeit\u00e4 tuottaa yksi visualisti, Anu Salo, ja niiden kokoaminen on viikoittain osa yhden toimittajan ty\u00f6t\u00e4. ”P\u00e4\u00e4lt\u00e4katsovana visiirin\u00e4” on uutistuottajista joko Johanna Malinen (vasemmalla) tai Eliisa Aikkila. Oikealla kuvassa Merituuli Saikkonen. <\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n

Alusta asti ohjenuorana on ollut v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 ”roskapostimaisuutta”. Siin\u00e4 auttaa vahva visuaalisuus. Sport Digin ulkoasun on luonut Terhi Montonen<\/strong> ja HS El\u00e4m\u00e4n Soile Saarelainen<\/strong>. Toimitus halusi uutiskirjeisiin my\u00f6s eksklusiivisia elementtej\u00e4, joita ei ole saatavilla esimerkiksi verkossa. Kirjeiden tiiviit\u00e4 formaatteja ovat esimerkiksi Viikon teko, L\u00f6yt\u00f6 tai kolme suositeltua resepti\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 Kun usein ajatellaan, ett\u00e4 aikkareiden tulevaisuus on isoissa jutuissa, n\u00e4iss\u00e4 uutiskirjeiss\u00e4 me olemme pystyneet s\u00e4ilytt\u00e4m\u00e4\u00e4n pienet palstat. Ihmiset tykk\u00e4\u00e4v\u00e4t niist\u00e4 ja niit\u00e4 on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 tarjota, vaikka ne eiv\u00e4t tuo klikkej\u00e4, Merituuli Saikkonen sanoo.<\/p>\n\n\n\n

Uutiskirjeiden palaset perustuvat nekin lukijatutkimukseen. Sportin tilaajat esimerkiksi halusivat mukaan terveellisi\u00e4 reseptej\u00e4 mutta eiv\u00e4t muotia. Lukijoilta kysyttiin my\u00f6s, kiinnostuisivatko he kenties kurssikokonaisuuksista, mutta eniten he halusivat perusjournalismia.<\/p>\n\n\n\n

\"\"
HS El\u00e4m\u00e4 -uutiskirjeess\u00e4 toimittajat vinkkaavat kulttuurituotteita, my\u00f6s vaikkapa vanhoja podcast-jaksoja. Osiota on jaettu ruutukaappauksina sosiaalisessa mediassa. <\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n

Sport Digi ja HS El\u00e4m\u00e4 -uutiskirjeiden p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4 on kiitollinen lukija. Ei ole niin v\u00e4li\u00e4, vaikka kirjeet itsess\u00e4\u00e4n eiv\u00e4t toisi k\u00e4yntej\u00e4 Helsingin Sanomien verkkoon \u2013 K\u00e4yntivirta juttuihin tulee HS.fi:n etusivulta.<\/p>\n\n\n\n

Tilaajam\u00e4\u00e4r\u00e4n lis\u00e4ksi analytiikasta seurataan kirjeiden avausprosentteja ja sit\u00e4, luetaanko kirjeet loppuun. Eliisa Aikkilan mukaan kansainv\u00e4lisist\u00e4 esimerkeist\u00e4 tiedet\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 45:n ylitt\u00e4v\u00e4\u00e4n avausprosenttiin p\u00e4\u00e4see vain uutiskirjeiden aateli. Sport Digin avaa keskim\u00e4\u00e4rin kaksi kolmesta vastaanottajasta ja kirje avataan keskim\u00e4\u00e4rin kahteen kertaan.<\/p>\n\n\n\n

Kirjeiden kehitt\u00e4minen alkoi kunnolla vasta lanseerauksen j\u00e4lkeen, kun dataa alkoi kerty\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ilmaisua on esimerkiksi tiivistetty koko ajan. Tekstit eiv\u00e4t saa olla liian pitki\u00e4 eik\u00e4 yhteen kirjeeseen kannata laittaa liikaa juttuja. <\/p>\n\n\n\n

Toisaalta taas kun HS El\u00e4m\u00e4 lanseerattiin<\/a>, korostettiin \u00e4\u00e4nisis\u00e4lt\u00f6j\u00e4. Uutiskirjeess\u00e4 voikin muistuttaa niist\u00e4, mutta ihminen ei ole kuuntelumoodissa kirjeen avatessaan.<\/p>\n\n\n\n

Aikkilan ja Saikkosen mukaan lukijaymm\u00e4rrys on kasvanut digitaalisten aikakauslehtien tekoprosessissa todella paljon. Sit\u00e4 kasvattaa paitsi analytiikka, my\u00f6s lukijoilta aktiivisesti ker\u00e4tt\u00e4v\u00e4 palaute.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 Ennen l\u00e4hetimme printti\u00e4 ihmisille ja n\u00e4imme levikist\u00e4 tai lukijatutkimuksesta kerran vuodessa, ovatko he tyytyv\u00e4isi\u00e4, Saikkonen vertaa.<\/p>\n\n\n\n