{"id":249084,"date":"2024-02-08T12:07:21","date_gmt":"2024-02-08T10:07:21","guid":{"rendered":"https:\/\/suomenlehdisto.fi\/?p=249084"},"modified":"2024-03-14T13:35:43","modified_gmt":"2024-03-14T11:35:43","slug":"helsingin-sanomat-loi-uutiskirjetuotteen-jolla-on-tahtitieteellinen-pitovaikutus-lifestyletoimitus-nayttaa-onnistuneen-tehtavassaan-vieda-sport-ja-meidan-perhe-digiin-ilman-etta-lukijat-putoavat-kyydi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/suomenlehdisto.fi\/helsingin-sanomat-loi-uutiskirjetuotteen-jolla-on-tahtitieteellinen-pitovaikutus-lifestyletoimitus-nayttaa-onnistuneen-tehtavassaan-vieda-sport-ja-meidan-perhe-digiin-ilman-etta-lukijat-putoavat-kyydi\/","title":{"rendered":"Helsingin Sanomat loi uutiskirjeen, joka lis\u00e4\u00e4 lukijoiden uskollisuutta: N\u00e4in Sport ja Meid\u00e4n Perhe vietiin printist\u00e4 digiin ilman ett\u00e4 lukijat putosivat kyydist\u00e4"},"content":{"rendered":"\n
Noin nelj\u00e4 vuotta sitten Merituuli Saikkonen<\/strong> luki k\u00e4nnyk\u00e4st\u00e4\u00e4n uutisen toimituksen palaveriaukiolla eli molskilla: Helsingin Sanomiin liitett\u00e4isiin nippu aikakauslehti\u00e4.<\/p>\n\n\n\n \u201dKaius mit\u00e4\u201d, Saikkonen ihmetteli ohi kulkevalle p\u00e4\u00e4toimittajalle. \u201dSe on tosi hyv\u00e4 juttu\u201d, h\u00e4n muistelee silloisen p\u00e4\u00e4toimittajan Kaius Niemen<\/strong> huikanneen.<\/p>\n\n\n\n Teht\u00e4v\u00e4nanto tarkentui my\u00f6hemmin.<\/p>\n\n\n\n Saikkosen eli Helsingin Sanomien lifestyletoimituksen esihenkil\u00f6n alaisuuteen siirtyiv\u00e4t saman konsernin aikakauslehdet Meid\u00e4n Perhe, Vauva ja Sport \u2013 ja n\u00e4m\u00e4 oli tarkoitus vied\u00e4 digiin niin, etteiv\u00e4t tilaajat putoaisi kyydist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n Aluksi elettiin hybridiaikaa: printtiaikakauslehti\u00e4 julkaistiin ja niiden sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 annosteltiin Hs.fi:hin juttu kerrallaan. Kun t\u00e4m\u00e4 toimi, alettiin mietti\u00e4, onko lehden kokonaisuudella, paketilla, arvoa ihmisille digiss\u00e4?<\/p>\n\n\n\n Ensin toimitus kokeili digizinej\u00e4. Ne olivat HS:n verkkosivun uutisvirrassa omalla v\u00e4ripohjallaan erottuneita kokonaisuuksia, joita klikkaamalla aukesi n\u00e4kym\u00e4 kouralliseen esimerkiksi Vauvan juttuja.<\/p>\n\n\n\n Kokeilu ei toiminut.<\/p>\n\n\n\n Saikkonen ja uutistuottaja Eliisa Aikkila<\/strong> arvioivat, ett\u00e4 polku vauvasis\u00e4lt\u00f6ihin HS:n etusivulta oli monimutkainen eik\u00e4 lukija ollut oikeassa lukumoodissa l\u00f6yt\u00e4ess\u00e4\u00e4n ne uutisvirrastaan.<\/p>\n\n\n\n Lukijatutkimuksesta k\u00e4vi kuitenkin ilmi, ett\u00e4 yleis\u00f6ll\u00e4 oli tarve sis\u00e4lt\u00f6kokonaisuuksille. Treenaava ihminen haluaa, ett\u00e4 h\u00e4nelle paketoidaan aiheesta juttuja kerran viikossa. <\/p>\n\n\n\n Kun sosiaaliseen mediaan tai uutisvirtaan on hankala rakentaa sis\u00e4lt\u00f6pakettia, vaihtoehdoksi j\u00e4i s\u00e4hk\u00f6posti. Saikkosesta se tuntui \u201dkasarilta\u201d. H\u00e4n oli kyll\u00e4 kuullut uutiskirjebuumista Yhdysvalloissa.<\/p>\n\n\n\n \u2013 S\u00e4hk\u00f6posti on oikeasti vakiintunut. Se ei ole katoamassa mihink\u00e4\u00e4n ainakaan l\u00e4hitulevaisuudessa. Se voi vaikuttaa vanhanaikaiselta, mutta toimii. V\u00e4lill\u00e4 tuntuu, ett\u00e4 mediassa h\u00f6ntyill\u00e4\u00e4n liikaa, ett\u00e4 on uusi some siell\u00e4 ja t\u00e4\u00e4ll\u00e4, Aikkila analysoi.<\/p>\n\n\n\n