Sanoma Media Finland on tuonut markkinoille uudenlaisen digitaalisen tilaustuotteen. Tällä viikolla lanseerattu +Kaikki-tilaus sisältää nimensä mukaisesti kaikki Sanoman 15 uutismediaa, aikakauslehtiä sekä esimerkiksi suoratoistopalvelu Ruutu+:n ja audiopalvelu Supla+:n tilaukset. +Kaikki-tilaus maksaa 24,99 euroa kuukaudessa. Vertailukohdaksi voi ottaa vaikkapa sen, että Helsingin Sanomien digitaalinen tilaus neljällä lukuoikeudella maksaa normaalisti 20,90 euroa kuukaudessa.
+Kaikki -tilaus on ollut jo vajaan vuoden ”pehmeässä myynnissä” eli se ei ole ollut vapaasti löydettävissä mutta sitä on markkinoitu kohdennetusti joidenkin Sanoman tuotteiden päälle. Nyt tuotekehitys on saatu siihen pisteeseen, että tilaus on avattu kaikille ja sille on perustettu myös oma markkinointisivusto.
Sanoma Media Finlandin nykyasiakkaiden kaupallinen johtaja Iiro Kulvik korostaa kuitenkin useaan otteeseen, että kyse on ainakin alkuvaiheessa ennen kaikkea markkinoiden tutkimisesta, koska vastaavaa tuotetta ei yhtiössä ole ennen ollut.
– Emme vielä tiedä, onko tälle kysyntää, Kulvik sanoo.
Vastaavanlaista laajaa tilaustuotteiden bundlausta on kuitenkin tehty uutismediassa esimerkiksi Norjassa, jossa Amedian +Alt-tilauksella saa yli sadan sanomalehden digisisällöt sekä muita digitaalisia palveluita. Kulvik sanoo Sanoman käyneen omaa tuotettaan kehittäessään paljon keskusteluja myös ruotsalaisen Bonnierin kanssa, jolla on samantyyppinen tilaustuote.
Koska Suomen markkinalla vastaavasta ei ole kokemusta, Kulvik puhuu varovaisesti tilaustavoitteista tai kohderyhmistä. Sen hän kuitenkin sanoo, että todennäköisemmin +Kaikki-tilausta tulevat hyödyntämään sellaiset asiakkaat, joilla on aiempaa kosketusta Sanoman medioihin.
– Toivomme tietenkin, että hinta ja tarjooma houkuttelevat täysin uusiakin asiakkaita, mutta ehkä oletus on, että se on helpompi myydä asiakkaille, jotka jo tilaavat meiltä jotain.
+Kaikki-tilauksen ensisijainen tavoite on Kulvikin mukaan kannustaa Sanoman asiakkaita käyttämään palveluita enemmän kuin he aiemmin ovat käyttäneet. Mullistavaa liiketaloudellista vaikutusta hän ei kuitenkaan uudella tilausmallilla näe. Sanoman tuotteita myydään edelleen myös erillisinä normaaliin tapaan.
– Toistaiseksi ajatus on, että tämä on tarjooma muiden joukossa. Toivotaan, että sillä on merkittävä vaikutus liiketoimintaamme, mutta emme näe, että kyse olisi suuresta strategisesta liikkeestä johonkin suuntaan.