Tilaa Uutiskirje!

Verkko­journalismin huippuja naapurimaissa

Expressen ja Verdens Gang pääsivät kumpikin eurooppalaisen digimediakilpailun finaaliin kolmella tuotannolla. Guardian näyttää edelleen olevan Euroopan verkkojournalismin ykköslehti.

Näkökulmat

Kirjoittaja on dosentti ja tiedotusopin lehtori Tampereen yliopistossa.

Expressenin verkkosivusto romanialaisista kerjäläisistä on näyttävä kokonaisuus, jossa on hyödynnetty tekstiä, kuvaa, videota ja tietenkin sosiaalista mediaa. Runsas Därför kommer tiggarna -sivusto taustoittaa monipuolisesti Ruotsissakin tuttua ilmiötä kertomalla olosuhteista Romaniassa ja avaamalla yksilöiden kohtaloita. Se on esimerkki verkkojournalismista, jonka aihe on ajankohtainen, mutta jonka käyttöarvo kestää yli pikaklikkausten. Juttukokonaisuus on tehty ruotsiksi, romaniaksi ja englanniksi.

Tämä Expressenin sivusto oli yksi kolmesta tuotannosta, jotka lehti oli saanut mukaan European Digital Media Awards -kilpailun finaaliin. Juttu oli ehdolla parhaaksi uutissivustoksi. Expressen pääsi finaaliin myös sarjoissa, joissa palkittiin lukijoiden osallistamisesta ja parhaasta uutistuotteesta. Jälkimmäisessä ehdolla oli lehden nettitelevisio.

Expressenin ohella Ruotsista oli Digital Awards -kilpailun finaalissa Omni parhaan mobiilisovelluksen sarjassa. Jo ennenkin palkittu iOS- ja Android-sovellus on saanut oman ilmoituksensa mukaan varsin nopeasti jo yli puoli miljoonaa käyttäjää.

”Tämän vuoden Digital Awards -kilpailussa ei ollut järjestäjien mukaan yhtään osallistujaa Suomesta.”

Norjasta Verdens Gang oli päässyt mukaan kahteen finaalisarjaan kolmella työllä. Sen juttu norjalaisista toisen maailmansodan uhreista oli ehdolla parhaaksi datavisualisoinnin projektiksi, ja lisäksi se oli kahdellakin ehdokkaalla finalistina parhaan ilmoituskampanjan sarjassa. Toinen näistä oli lehden omaa 70-vuotista historiaa esittelevä juttu. Sinällään yksinkertainen toteutus rakentui entisten ja nykyisten toimittajien videohaastatteluista, jotka oli koottu selkeäksi verkkoesitykseksi.

Norjasta oli finaalissa myös paikallislehti iTromsø.Sen verkkolehti ei ehkä ole kaikkein innovatiivisinta lajia, mutta sisältö puhuttelee monipuolisesti kohderyhmää. Jo pelkästään etusivu kertoo, että kyseessä on juuri tämän alueen verkkolehti, joka on suunnattu paikalliselle väelle. iTromsø olikin osuvasti ehdolla parhaaksi lukijoiden osallistajaksi.

Finaaliin oli yltänyt julkaisuja yhteensä kahdeksasta maasta. Britannialla oli eniten ehdokkuuksia, joskin sekä BBC että The Guardian olivat useamman kilpailusarjan finaalissa. Eniten kilpailun finaalipaikkoja koonnut yksittäinen media oli verkkojournalismistaan pitkään kehuttu The Guardian. Se oli ehdolla parhaaksi verkkojulkaisuksi ja mukana myös neljän muun sarjan finaalissa. BBC oli kunnostautunut verkkovideoissa ja datavisualisoinnissa.

Saksalaiset näyttävät osaavan tablettijulkaisemisen, sillä neljästä tämän sarjan finalistista kolme tuli Saksasta. Tämä kategoria oli sikäli erikoinen, että neljästä voittajaehdokkaasta kaksi oli samalta julkaisijalta. Pienehkö ja uudehko saksalainen Docmine on erikoistunut tekemään mobiililaitteille ”videokirjoja” (Videobooks). Dokumenttifilmien suunnalta ponnistava julkaisija oli Digital Awards -kilpailussa mukana dokumentaarisilla henkilökuvillaan Carl Lutzista ja Firedrich Dürrenmatista. Apple- ja Android-laitteilla toimivat julkaisut ovat komeita näyttöjä digitaalisesta multimediakerronnasta, joka soveltuu oivallisesti erityisesti tablettikäyttöön.

Tämän vuoden Digital Awards -kilpailussa ei ollut järjestäjien mukaan yhtään osallistujaa Suomesta.

 

Times irrottautui pikauutiskarusellista

Jo riittää, sanoi Lontoon Times pikauutisille. Lehden digipuolen johtaja Alan Hunter korosti Digiday-julkaisussa, etteivät lukijat lue Timesiä pikauutisten vuoksi. Sitä varten ovat BBC ja Twitter. Lehdeltä he hakevat Hunterin mukaan vakuuttavaa raportointia, mielipiteitä ja analyyseja. Niinpä Times päivittää verkkolehtensä nyt kolmesti päivässä: aamulla yhdeksältä, keskipäivällä ja iltapäivällä viideltä. Pikaruoan asemasta toimitus keskittyy aiempaa syvällisempään verkkojournalismiin.

Myös Timesin verkkolehden ulkoasu uudistui. Arkisin ja lauantaisin verkkolehti on The Times ja sunnuntaisin The Sunday Times, vaikka kyseessä on sama julkaisu. Lehti on aiempaa selkeämpi, ja mobiilivälineille on erikseen luotu sovellukset, joiden sanotaan toimivan paremmin kuin tavanomaisten responsiivisten versioiden.

 

Blendle-juttukauppa nyt Yhdysvalloissa

Hollantilaislähtöinen Blendle juttukauppa on laajentanut toimintaansa myös Yhdysvaltoihin. Juttukohtaisiin mikromaksuihin perustuva liikeidea on saanut heti alussa mukaansa maan johtavia mediataloja. Blendle-US:ssa sisältöjään myyvät muun muassa New York Times, Wall Street Journal, Huffington Post ja Newsweek.

Mikromaksuja ovat kehitelleet muutkin, mutta Poynterin sivuilla kirjoittava Rick Edmonds pitää Blendlen vahvuutena pätevää toimintamallia.

Maksaminen on vaivatonta ja turvallista, ja palvelussa on käyttäjille artikkeleiden suosittelutoiminto. Lisäksi käyttäjä saa rahansa takaisin, jos jutun sisältö ei olekaan odotusten mukainen.

 

Blokataankin jutut mainosten tieltä

Mainosten esto-ohjelmat ovat jo tuttuja verkkolehdille. Nyt on tehty ohjelma, joka siivoaa verkkojulkaisusta pois jutut ja päästää siten mainokset näyttävästi esille. Epäilemättä kohtalaisella ironialla maustettu sovellus toimii – jos on toimiakseen – vain brittiläisen Birmingham Mailin verkkolehden sisällöille. Tekijät ovat niin ikään birminghamilaisen Paradise Circus -sivuston ylläpitäjiä. He perustelevat sovellusta sillä, että kun juttuja ja muuta joutavaa ei ladata, ilmoitukset latautuvat vikkelämmin.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast