Tilaa Uutiskirje!

Radio Keskisuomalaisen uusi päätoimittaja ei samaistu tekoälyääneen

Vuoden alussa uudessa tehtävässään aloittava Jari Lindström ennakoi pitkää ikää perinteiselle radiolle, mutta paikallisen audion pitää olla saatavilla, kun kuulija haluaa.

Jari Lindströmin mukaan yhteistyö Radio Keskisuomalaisen ja sanomalehti Keskisuomalaisen välillä on tiivistä. Kuva: Risto Aalto
Ajankohtaiset

Mistä päätät Radio Keskisuomalaisen päätoimittajana, Jari Lindström?

Vastaan tietenkin meidän sisällöstämme. Suunnittelen ohjelmistoa ja kaupallisen puolen yhteistyöt myynnin ja meidän asiakkaidemme kanssa. Jos haluaa soittaa tunnin Last Christmasia, niin sen voi tehdä, mutta en tiedä onko se järkevää.

Millainen on Radio Keskisuomalaisen sisältölinja?

Me pyrimme elämään siinä samassa vesijohtoverkossa kuin meidän kuulijamme. Teemme juttuja paikallisista puheenaiheista ja haemme paikallisia näkökulmia valtakunnallisiin aiheisiin. Meillä käy vieraita studiossa, teemme haastatteluja perinteiseen tyyliin ja juttukokonaisuuksia.

Uutissisältöihin en puutu, koska ne tulevat lehden puolelta.

Miten yhteistyö sanomalehti Keskisuomalaisen kanssa toimii?

Koko ajanhan me seuraamme, mitä yläkerta tekee, ja he seuraavat, mitä me tuotamme. Me voimme esimerkiksi hakea lehdessä olleeseen juttuun toisen näkökulman, ja radiojuttu voidaan liittää verkossa Keskisuomalaisen jutun yhteyteen.

Millainen vastuu teillä on Keskisuomalaisen verkkopalvelun audiosisällön kehittämisessä?

Totta kai me tuotamme paljon juttuvirtaa podcasteiksi päivittäin myös Ksml.fi-sivustolle kuultavaksi. Joulumarkkinoista ei tarvitse podcastia tehdä, mutta jos vaikka haastattelemme paikallista Linnan juhliin kutsuttua henkilöä, niin se taas on jo sisältöä, joka kiinnostaa myös verkossa.

Sinulla on taustaa myynnissä ja markkinoinnissa. Mitä radio antaa mainostajalle?

Mehän olemme kustannustehokas ja nopea väline. Radion tekeminen on tarinan kerrontaa ja radiomainonta on pieniä tiisereitä tarinoista. Meillä on yhdestä kolmeen kaupallista sisältöä per viikko ja kaikki muu siihen päälle on journalistista sisältöä.

Millainen on paikallisen audiosisällön tulevaisuus?

En usko, että perinteinen FM-mallin ja verkkoradion kuuntelu tulee häviämään, mutta ihmisten elämä on hektistä. Paikallisen audion pitää olla saatavilla silloin, kun kuulija haluaa. Me saamme paljon palautetta, että tuleehan tästä jutusta podcast, kun en nyt pysty kuuntelemaan.

Nythän Bauer avasi Pohjoismaiden ensimmäisen tekoälyradiokanavan. Minusta radion suuri arvo kuitenkin on se, että jos jotain oikeasti järisyttävää tapahtuu, siinä puhuu ihminen ihmiselle. On vaikea kuvitella, että pystyisin samaistumaan ChatGPT-ääneen.

Olet työskennellyt aiemmin myös Radio Suomessa. Mitä eroa on Ylen ja yksityisen median radiokanavilla?

Totta kai resurssit ovat erilaiset. Ylellä jutun tekemiseen voidaan sitoa yksi ihminen jopa viikoksi. Meillä teen juontajana iltapäivään kolme juttua ja totta kai sen lähetysvirran. Toki myös roolit ovat erilaiset. Me elämme ihmisten pulssilla ja Ylellä on yleissivistävämpi ja kokonaisvaltaisemmin tiedottava rooli.

Jari Lindström aloittaa radio Keskisuomalaisen päätoimittajana 1.1.2024 alkaen. Lindström on toiminut radio Keskisuomalaisen juontajana kanavan käynnistymisestä eli keväästä 2020. Aiemmin Lindström on toiminut muun muassa yrittäjänä, Yle Radio Suomen toimittajana sekä JYPin myynti- ja markkinointijohtajana. Hän on opiskellut yritysjohtamista.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast