Tilaa Uutiskirje!

Nimitys: HS Vision tuottaja Anu-Elina Lehti lähettää terveisiä Arno Ahosniemelle ja sanoo, että suomalainen talousjournalismi on keskimäärin tylsää

Anu-Elina Lehti aloitti tammikuussa tuottajana Helsingin Sanomien uudessa talousbrändissä HS Visiossa. Hän siirtyi tehtävään Alma Talentista, jossa työskenteli muun muassa Kauppalehti Optiossa ja viimeksi Kauppalehti Faktan toimituspäällikkönä.

HS Vision tuottaja Anu-Elina Lehti kertoo, että tekijät ovat saaneet olla erikoisluvalla lähitöissä lanseerausvaiheen. ”Istumme maskit päällä eri puolilla auditoriota”.
Ajankohtaiset

Anu-Elina Lehti aloitti tammikuussa tuottajana Helsingin Sanomien uudessa talousbrändissä HS Visiossa. Hän siirtyi tehtävään Alma Talentista, jossa työskenteli muun muassa Kauppalehti Optiossa ja viimeksi Kauppalehti Faktan toimituspäällikkönä.

Asteikolla 1–10, kuinka tärkeä toimittajan brändi mielestäsi on?

8. Tarvitaan kahdenlaisia toimittajia. Usein vähemmälle huomiolle jäävät ei-bränditoimittajat – esimerkiksi kaltaiseni tuottajat, jotka säätävät kaikkea mutta eivät näy ulospäin. HS Visiolle tietysti bränditoimittajat ovat tärkeitä, koska iso osa lukijoista on somessa ja haluamme näkyä siellä.

Miten ”nuorille ammattilaisille” suunnattu talousjournalismi eroaa muusta talousjournalismista?

Tarkoitus on tehdä syvällistä ja näyttävää journalismia. HS Visiota tehdään täysin digi edellä. Meillä on myös vähän provokatiivisempi ja uskaltavampi näkökulma asioihin. HS talous avaa asiat kaikille suomalaisille kuten nytkin, HS Visio taas antaa uutta ihmisille, jotka jo tietävät mitä tarkoittaa futuurikauppa ja ovat jo sisällä kryptovaluutoissa.

Mikä suomalaisessa talousjournalismissa on pielessä?

Se on keskimäärin aika tylsää asiapenttijournalismia, vaikka talous liittyy ihan kaikkeen. Kauppalehti Option kasvattina haluan tehdä visuaalisesti upeaa talousjournalismia aikakauslehtinäkökulmalla. Meillä on HS Visiossa toimittajia, joilla on valtavat verkostot ja jotka saavat uutisia. Yritämme suojella heitä uutispaineelta, jotta he saisivat työrauhaa syvälliseen tekemiseen.

Olet työskennellyt Vihreässä Langassa. Onko ympäristö talousjournalismin sokea piste?

Ei enää missään tapauksessa. Ympäristö ja yhteiskuntavastuu ovat nousseet kaikkiin suurimpiin pöytiin. Juuri luin ison jutun Financial Timesista, miten ympäristöaktivistit haastoivat Shellin oikeuteen, koska sen strategia on kiihdyttää ilmastonmuutosta. Ympäristöasioiden nousu talousjournalismin keskiöön olisi toki voinut tapahtua jo paljon aikaisemmin.

HS Vision 11 tekijästä viisi tuli Alma Talentilta niin kuin sinäkin. Millaisia terveisiä lähetät Arno Ahosniemelle?

Arno Ahosniemelle lähetän lämpimiä terveisiä ja kiitoksen luottamuksesta. En olisi tässä tänään, ellei Arno olisi palkannut Kauppalehteen Vihreän Langan toimittajaa. Jatkakaa vaan villien korttien palkkaamista!

Mikä oli tärkein oppisi Alma Talentissa?

Ei tarvitse näyttää eikä kuulostaa varteenotettavalta talousihmiseltä ymmärtääksesi asioista jotain. Ei tarvitse käyttää jakkupukua tai korkokenkiä. Kelpaa ihan omana itsenään.

Entä mikä on ollut paras uravalintasi?

Se, että ryhdyin 2017 opiskelemaan työn ohella palvelumuotoilua. Tarkoitus on soveltaa palvelumuotoilun metodeja HS Visiossakin. Emme tee journalismia sillä perusteella, että musta tuntuu, että tää on kova juttu. Haluamme tietää, mitä lukijoiden tarpeet ovat ja miten niihin voi vastata.

Mitä haluaisit sanoa ensimmäiseen alan työpaikkaan tulleelle nuoremmalle itsellesi?

Että älä masennu pätkätöistä – mähän tein pätkätöitä lähes 15 vuotta. Välillä meinasi usko loppua, mutta tässä sitä ollaan. Jälkeenpäin olen ajatellut, miten valtavasti iloa on siitä, että on tehnyt monenlaista sekä hankkinut verkostot ja ymmärrystä erilaisista työyhteisöistä.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast