Tilaa Uutiskirje!

JSN ohjeistaa kertomaan algoritmien käytöstä: ”Meidän pitää olla avoimempia kuin muut”

Iltalehden vastaava päätoimittaja Erja Yläjärvi on tyytyväinen, että JSN:n suositus on riittävän väljä.

Ajankohtaiset

Algoritmien käytöstä journalismissa tulee kertoa avoimesti ja selkeästi yleisölle, JSN suosittaa tuoreessa lausumassaan.

JSN ohjeistaa toimituksia myös pitämään huolen, ettei journalistista päätösvaltaa luovuteta algoritmien tekijöille. Uutisautomatiikan ja personoinnin käyttöön liittyy valintoja siitä, mitä julkaistaan, millaisin painotuksin ja kenelle.

JSN korostaa, että toimitusten on ymmärrettävä algoritmien toimintaperiaatteet ja reagoitava mahdollisiin ongelmiin.

Lausuma tuo algoritmit ensi kertaa JSN:n itsesääntelyn piiriin. Näin neuvosto haluaa tehdä eroa journalistisen median ja alustatalouden jättien välille.

– Meidän pitää olla algoritmien käytössä eturintamassa mutta myös eettisempiä ja avoimempia kuin muut toimijat, JSN:n puheenjohtaja Elina Grundström sanoo.

Automaattisesti tuotettujen juttujen yhteyteen JSN suosittelee merkintää: ”Tämä on automaattisesti tuotettu/päivittyvä juttu/artikkeli, jonka tiedot ovat peräisin [lähde].”

Ohje kertoa personoinnista on Grundströmin mukaan tarkoituksella yleisluontoisempi. Lausuman mukaan tiedon tulee löytyä ”vähällä vaivalla” ja se tulee esittää ”ymmärrettävästi”.

JSN:n median edustajille tekemän taustakyselyn mukaan maininta käyttäjätietojen keräämisestä ja personoinnista on tyypillisesti tietosuojalausekkeessa.

Grundströmin mukaan tämä ei välttämättä riitä, jos lukijalle jää epäselväksi, että hänen kuluttamansa sisältö on personoitu. Neuvosto ratkaisee mahdolliset kantelut tapaus kerrallaan.

”Voit ostaa markkinoilta mustan laatikon, joka suosittelee lukijoille sisältöjä ilman, että koskaan tiedät, miten se toimii.”

Osa media-alan päälliköistä pelkäsi ennakkoon, että lausumasta tulee liian rajoittava.

Iltalehden vastaava päätoimittaja Erja Yläjärvi pitää sitä onnistuneena juuri väljyyden vuoksi. Uusi suositus ei aiheuta välittömiä muutoksia Iltalehden tekemiseen.

– On hirvittävän tärkeää, että lausuma jättää tilaa kehitystyölle.

Yläjärven mukaan suositteluteknologia kehittyy nyt toimituksissa vauhdilla. Sama tuli esiin JSN:n taustaselvityksestä.

– On tervetullutta, että selkeästi todetaan, että algoritmi on toimituksellinen asia, Yläjärvi sanoo.

Lausumaa valmistelleessa työryhmässä toiminut Helsingin Sanomien toimituspäällikkö Esa Mäkinen korostaa erottautumista muista kuin journalistisista toimijoista.

– Koska journalismilla on entistä ahtaampi rako, meidän pitää selkeästi määritellä, miten se mitä teemme eroaa siitä, mitä muut tekevät

Onko relevantti huoli, että journalistista päätösvaltaa lipsahtaa automatiikalle?

– On, se on täysin relevantti huoli. Voit ostaa markkinoilta mustan laatikon, joka suosittelee lukijoille sisältöjä ilman, että koskaan tiedät, miten se toimii, Mäkinen sanoo.

Hän viittaa yhdysvaltalaisiin startupeihin, kuten Taboola ja Outbrain, jotka ohjaavat liikennettä verkkoartikkeleiden lopussa toisten julkaisijoiden sisältöihin.

Helsingin Sanomat kertoo personoinnista tietosuojalausekkeessaan sekä mobiilisovelluksen Sinulle-osion käyttöönoton yhteydessä.

Mäkinen arvioi, että käytäntö on ”ainakin 90-prosenttisesti” kunnossa, mutta se käydään nyt tiheällä kammalla läpi.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast