Tilaa Uutiskirje!

Ilmestymispäivät harvenevat säästöpaineissa

Imatralainen ja Lappeenrannan Uutiset lisäävät ilmestymispäiviään yhdellä. Päätoimittaja Karri Kannalan mukaan sen mahdollistaa muun muassa tehokas myynti. ”Lehtiyhtymässä olemme aina olleet haastajan asemassa. Myynnissä on pitänyt perustella hyvin asiakkaan saamat hyödyt ja tehdä omaa tutkimusta.”
Ajankohtaiset

Myös seitsenpäiväiset lehdet vähentävät nyt ilmestymispäiviään. Imatralainen ja Lappeenrannan Uutiset kulkevat vastavirtaan.

Vasabladet ja Österbottens Tidning ilmestyvät vuoden vaihteen jälkeen vain kuutena päivänä viikossa. Maanantain printtilehti jää tuolloin valikoimasta.

Myös Pohjolan Sanomat harkitsee ilmestymispäivien vähentämistä seitsemästä viiteen.

Ilmestymispäivien vähentäminen on ollut trendi lehdistössä viime vuosina. Harvempaan julkaisu-rytmiin on siirtynyt tai ilmoittanut siirtyvänsä yli kymmenen sanomalehteä tänä ja viime vuonna. Uutta on kuitenkin, että ilmestymispäiviään vähentävät myös seitsenpäiväiset lehdet.

Juustohöylän aika on ohi. Ei voida aina vaan tehdä lehteä pienemmillä resursseilla.

HSS Mediassa ilmestymispäivien vähentämiseen päädyttiin osana yt-neuvotteluita, jotka tähtäsivät kahden miljoonan euron säästöihin. Vasabladetin päätoimittajan Camilla Berggrenin mukaan päätös oli raskas, vaikka sekä Vasabladet että Österbottens Tidning olivat vielä 2000-luvun alussa kuusipäiväisiä.

– Mielestäni juustohöylän aika on ohi. Ei voida aina vaan tehdä lehteä pienemmillä resursseilla. Piti tehdä rakenteellisia muutoksia, Berggren sanoo.

Alma Aluemedian liiketoimintayksikön johtajan Kari Juutilaisen mukaan Pohjolan Sanomien kannattavuus on ”laskenut alle sietorajan”. Hänestä ilmestymispäivien vähentäminen on vaihtoehdoista luontevin.

Kyse on vasta suunnitelmasta, sillä Pohjolan Sanomat ilmoitti tiistaina yt-neuvotteluista, jotka johtavat enimmillään yhdeksän henkilötyövuoden vähennyksiin.

Viikonlopun lehdistä ei kuitenkaan Juutilaisen mukaan karsita, vaikka niiden jakelu maksaa eniten.

– Perjantaina, lauantaina ja sunnuntaina pitää olla jämäköitä lehtiä. Ihmiset lukevat lehtiä eniten viikonloppuisin, Juutilainen sanoo.

Vasabladetissa oli aluksi suunnitelma, että lukijat saisivat lauantain lehden välissä sunnuntailiitteen ja sunnuntain lehti lakkaisi. Ilmoittajille ja lukijoille tehty kysely kuitenkin osoitti, että vähiten lehteä kaivataan maanantaisin ja tiistaisin.

Berggren epäilee, että puhe median ahdingosta on tavoittanut yleisön, sillä päätös kuusipäiväisyydestä on poikinut Vasabladetille vain yhden tilausperuutuksen. Hänen mukaansa on mahdollista, että lehdet keksivät jonkinlaista lisäpalvelua maanantaipäivälle verkkoon.

HSS Median lehdet tekivät kesällä suuren uudistuksen verkkoon, jossa julkaistaan nyt maksumuurin takana muun muassa videoitu uutislähetys. Myös Pohjolan Sanomien ja muiden Alma Median maakuntalehtien verkkosisällöstä valtaosa muuttuu maksulliseksi vuoden vaihteessa.

 

Kaupunkilehdet vastavirtaan

Poikkeuksiakin trendiin on. Lehtiyhtymän kaupunkilehdet Imatralainen ja Lappeenrannan Uutiset alkavat ilmestyä ensi vuoden alusta keskiviikon lisäksi myös sunnuntaisin.

Lehtien päätoimittajan ja kustannusjohtajan Karri Kannalan mukaan tämän mahdollistaa myönteinen kehitys ilmoitusmyynnissä ja lukijamäärissä. Sekä Imatralainen että Lappeenrannan Uutiset siirtyivät tabloidikokoon tämän vuoden alussa.

– Useat lehtitalot ovat tehneet tabloidiuudistuksia, mutta me saimme ulosmitattua sen hyödyn myös kaupallisesti. Tabloidiuudistukset ovat olleet monessa lehdessä liian toimitusvetoisia, Kannala sanoo.

Yhteisen toimituksen tekemät lehdet ovat jo tänä vuonna julkaisseet kuukausittain viikonloppunumeroja.

– On tullut kyselyitä, että koska näitä ilmestyy, Kannala sanoo.

Kun ilmestymiskerrat tuplaantuvat, keskiviikon lehdet todennäköisesti ohenevat. Työmäärä kuitenkin kasvaa. Kannalan mukaan lehtiin palkataan yksi ihminen myyntiin ja juttuja aletaan ostaa enemmän talon ulkopuolelta.

Lisää aiheesta

Lehtiarkisto

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast