Tilaa Uutiskirje!

Hakukonedata voi auttaa, kun uutisväsymys iskee

Googlen trendidataa on pidetty vaikeasti hyödynnettävänä journalismissa. Koronapandemia ja entistä pidempään seurattavat uutisaiheet muuttavat tilannetta.

Näkökulmat

Kirjoittaja on sisältöjen ja toimituksen työprosessien kehittämiseen erikoistunut journalisti, joka työskentelee asiantuntijana sovellus- ja ohjelmistoyritys Anygraafissa.

Google julkaisi loppuvuodesta toimittajille uusia, erityisesti datan käsittelyyn tarkoitettuja työkaluja.

Eniten palstatilaa Journalist Studion työkaluista sai Pinpoint, joka hyödyntää tekoälyä ja koneoppimista auttaakseen toimittajia seulomaan tutkittavaa materiaalia, kuten suuria asiakirjamassoja.

Vähemmälle huomiolle jäi, että samaan aikaan Google laajensi toimittajien mahdollisuuksia seurata, mitä hakuja verkkokäyttäjät tekevät juuri nyt. Lisäksi Google alkoi julkaista Google Trends -uutiskirjettä, jota toimittaa News Labin kokenut datatoimittaja Simon Rogers.

Se, ettei hakukonedatan laajempi avaaminen herättänyt keskustelua, on ymmärrettävää.

Hakuihin on reagoitu lähinnä silloin, kun jokin vanha juttu on noussut luetuimpien uutisten joukkoon hakukoneliikenteen vuoksi. Piikki liikenteessä on havahduttanut toimituksen huomaamaan, että aihe tai haastateltava on jostakin syystä taas ajankohtainen – yleensä rikosepäilyn, uramuutosten tai vaikkapa avioeron vuoksi.

”Mitä parempi tuntuma toimituksilla on siitä, mikä näkökulma verkossa nyt kiinnostaa, sitä varmemmin se pystyy tarjoamaan aiheesta tarkistettua tietoa. Aihetta joka tapauksessa seurataan.”

Muuten haetuimmat aiheet ovat yleensä olleet niitä, jotka ovat juuri nyt mediassakin pinnalle. Nämä aiheet erottuvat myös median omasta analytiikasta tai muiden medioiden someseurannasta.

Pitkään jatkuvat uutisaiheet ja hetki hetkeltä etenevien seurantajuttujen suosio muuttavat kuitenkin tilannetta.

Koronaepidemian tai Yhdysvaltain vallanvaihdon kaltaisten aiheiden seurannassa päivittäin kertyvä hakukonedata voi nostaa esille näkökulmia, joita media ei välttämättä itse ole vielä käsitellyt tai joiden käsittely voi tuntua uutisdeskissä jo turhalta, koska ”onhan aiheesta kirjoitettu”.

Koronavirusta koskevat haut ovat tästä hyvä esimerkki.

Suomessa tehtiin alkuvuodesta paljon hakuja influenssarokotuksista koko maassa ja eri kunnissa. Googlaajat ovat selvittäneet, miten paljon influenssarokotuksia annetaan, kuinka kauan tähän normaa­listi menee ja paljonko rokottaminen maksaa – todennäköisesti verratakseen näitä tietoja tietoihin koronarokotusten aika­taulusta.

Myös D-vitamiinia koskevat haut lisääntyivät uudelleen. Paikkakuntakohtaisissa hauissa näkyi samalla epätietoisuus, onko D-vitamiini loppu tai voiko liian suurista annoksista olla haittaa.

Tällainen data on toimitusten helposti hyödynnettävissä. Se myös auttaa taistelussa valeuutisia vastaan: mitä parempi tuntuma toimituksilla on siitä, mikä näkökulma verkossa nyt kiinnostaa, sitä varmemmin se pystyy tarjoamaan aiheesta tarkistettua tietoa. Aihetta joka tapauksessa seurataan.

Tähän myös Google pyrkii: hakukoneyhtiö toivoo, että se voisi suositella aina uusimpia uutisia haetuimmista aiheista. Datan avaaminen ei ole siltä pyyteetöntä – mitä relevantimpaa ja tuoreempaa tietoa hakija saa, sitä tyytyväisempi hän toden­näköisesti hakukoneeseen on.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta

Lehtiarkisto

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast